Tàrrega i el llegat de Manuel de Pedrolo. Present i futur d'unes reivindicacions

Com ja vam fer l'any passat, el SEPC Secundària Tàrrega, el Casal Popular el Rostoll i la CUP de Tàrrega hem organitzat un conjunt d’actes durant el mes d’abril i maig que hem anomenat el cicle  + Pedrolo. L'objectiu és reivindicar la figura política i literària de l'autor targarí

Pedrolo retrat

Com ja vam fer l'any passat, el SEPC Secundària Tàrrega, el Casal Popular el Rostoll i la Candidatura d’Unitat Popular de Tàrrega hem organitzat un conjunt d’actes durant el mes d’abril i maig que hem anomenat el cicle  + Pedrolo. L'objectiu és reivindicar la figura política i literària de l'autor targarí com a referent intel·lectual arreu de la nació. Autor massa sovint oblidat, incòmode i poc reconegut, va passar part de la seva infantesa i joventut a la ciutat de Tàrrega; va crear una obra literària vastíssima que va plasmar en una gran diversitat de gèneres literaris, a més de defensar a ultrança la nació catalana i la seva llengua. En aquesta segona edició d'aquest cicle hem volgut tornar a treure al carrer l'escriptor i apropar-lo a la gent de Tàrrega, mitjançant una ruta pedroliana. A partir de diferents textos, hem volgut compartir la seva biografia i el context social i cultural en què va viure i crear la seva obra poètica i teatral i el seu compromís polític. Per això hem comptat de nou amb la col·laboració de la Fundació Pedrolo.

Creiem que el reconeixement de Pedrolo a la ciutat de Tàrrega no pot esperar més temps. En aquest sentit hem tornat a presentat tot un seguit de propostes a l’Ajuntament de Tàrrega, a través de la Regidoria de Cultura, perquè siguin valorades i discutides. Després d'un any d’haver-les presentades encara no ens han donat resposta, malgrat l’interès que van mostrar i el compromís que van assumir pel que fa a aquesta qüestió. Les propostes són les següents:

Museïtzar la casa dels Pedrolo del carrer Major de Tàrrega combinant el vessant científic i el divulgatiu. Aquest és el projecte més ambiciós, amb més contingut i que mereix més atenció. L'adequació d'aquest edifici com a Centre d’Estudis Pedrolians i alhora com a dinamitzador cultural de la capitalitat comarcal de Tàrrega permetria globalitzar-ne la projecció nacionalment i internacionalment, reforçar els projectes culturals que es desenvolupen a la nostra ciutat i augmentar la dinamització econòmica i turística de la ciutat i el seu entorn.

Recuperar la Beca Manuel de Pedrolo Ciutat de Tàrrega a fi de facilitar l’estudi i la difusió de l’obra pedroliana, cercant la implicació, de la Universitat de Lleida i de la Fundació Pedrolo.

Senyalitzar (i oferir com a visita guiada) unaruta pedroliana configurada a partir d’enllaçar diversos indrets de la ciutat, del seu terme i d’altres nuclis veïns reportats per obres de Pedrolo.

Fomentar la lectura de Pedrolo als instituts de la ciutat, i cercar la seva implicació en la tasca de la divulgació i recuperació de l'autor i en el foment de l’escriptura de narrativa en català.

Homenatjar la figura de Manuel de Pedrolo a partir de la plasmació artística en algun espai del tramat urbà de Tàrrega d’alguna obra de l’autor o d’algun fragment d’alguna obra

Aquestes propostes, plantejades amb la voluntat i la convicció que poden arribar a suposar un benefici per la cultura targarina i catalana en el seu conjunt, són un punt de partença per sumar la voluntat política de tot el consistori targarí i potenciar la bona entesa i acord amb la Fundació Pedrolo en benefici de la cultura catalana.

El proper acte del cicle + Pedrolo d'enguany és un cinefòrum on parlarem de l'autor i la seva extensa obra. L'acte està programat el dissabte dia 6 de maig, a les 8 del vespre, al Casal Popular el Rostoll, a la plaça dels Àlbers de Tàrrega. Us hi esperem!

CUP Tàrrega, SEPC Ondara i Casal Popular el Rostoll

L'objectiu del cicle +Pedrolo és reivindicar la figura política i literària de l'autor targarí com a referent intel·lectual arreu de la nació

Mitjançant la ruta pedroliana i a partir de la lectura de diferents textos, hem volgut compartir la seva biografia i el context social i cultural en què va viure i crear la seva obra poètica, teatral i narrativa

El reconeixement de Pedrolo a la ciutat de Tàrrega no pot esperar més temps. En aquest sentit hem tornat a presentat tot un seguit de propostes a l’Ajuntament de Tàrrega