La municipalització de la piscina coberta de Tàrrega?

La reobertura de la piscina coberta municipal de Tàrrega ha posat de relleu la importància de recuperar els serveis públics, per a reforçar-los, gestionar-los amb transparència i garantint sempre els drets laborals del personal treballador.

El 2003, el govern majoritari de CiU aprovava l’externalització per 25 anys d’una piscina coberta municipal nova amb un arrendament de la instal·lació i de la gestió del servei. Des del 2013, quan ens vam formar com a assemblea local, la CUP ens hem informat i hem denunciat públicament la manca de control total sobre aquest equipament de propietat pública.

Tant fora de la institució primer com dins de l’Ajuntament després (a mitjan 2015), vam fer pública informació, vam evidenciar la falta de comissions de seguiment estipulades per contracte i vam proposar mesures per millorar la gestió d’aquest servei públic, la major de les quals n’era la municipalització (és a dir, la recuperació del control públic de la instal·lació i del servei). La CUP som partidaris de recuperar i reforçar els serveis públics, tant a nivell local com nacional, perquè allò públic ha de ser gestionat democràticament, amb transparència, i fent prevaldre la qualitat del servei i els drets laborals dels treballadors.

Aquest mateix 2021, després de més d’un any amb la piscina coberta tancada a causa de la Covid, l’empresa concessionària, amb qui hi ha oberts diversos litigis, va comunicar que no continuaria el servei al mes de setembre. A partir de llavors, l’Ajuntament ha fet un gran esforç per obrir la piscina coberta (amb una inversió de més de 550.000 euros). N’ha assolit el control i el manteniment de la instal·lació, l’atenció administrativa i la coordinació, i el servei de socorrisme el contracta directament. A més, els clubs o associacions que en vulguin fer ús estableixen relacions bilaterals amb el consistori, incloent-hi el Club Natació Tàrrega (CNT), el qual és el màxim usuari de la piscina i el qual durant anys ha estat pagant preus abusius a l’empresa concessionària (més de 4.000 euros al mes), mentre els governs anteriors o bé tenien les mans lligades o bé es dedicaven a estabilitzar la situació a còpia de subvencions. El diàleg i l’entesa amb el CNT sempre ha estat prioritari per la CUP de Tàrrega, i no pas per cap altra raó que promoure l’esport local de base. A més a més, per fi, tota aquesta zona esportiva tindrà un encaix lògic i real: pavelló municipal, piscines d’estiu i piscina coberta.

Recuperat el control i l’ús que se’n pot fer, l’Ajuntament ha apostat per licitar l’explotació del servei esportiu durant dos anys (amb un tercer de pròrroga) a fi de dinamitzar al màxim l’ús d’una instal·lació que va ser dissenyada i construïda de manera irresponsable i sobredimensionada per la nostra ciutat i comarca, molt costós de mantenir i, gairebé amb tota probabilitat, difícil de sostenir econòmicament. Tal municipalització implica l’aparició de noves partides per un valor aproximat de 670.000 euros al pressupost targarí, cosa que demostra que el servei ha estat municipalitzat, davant les acusacions que encara a la CUP se’ns feia fa poc d’haver-nos desdit ara que som a govern. La nova empresa que gestioni la piscina no tindrà tot el control de la instal·lació com abans, sinó que cobrarà les quotes als usuaris, oferirà activitats dirigides i alguns cursos de natació (prèviament el govern municipal els hem acordat amb el CNT) i tindrà una certa llibertat d’explotació, atès que ha de poder donar un bon servei i guanyar-se la vida alhora. Si cap empresa hi està interessada..., en tornarem a parlar.

Els serveis públics han de ser per al benefici públic! El que volem és un servei que funcioni, perquè l’esport és un dret i perquè l’exercici físic és, al mateix temps, salut mental i salut física. I una piscina és un servei públic que cal oferir i mantenir amb qualitat, encara que no sigui fàcil.

CUP de Tàrrega, 24 d'octubre del 2021

Tal municipalització implica l’aparició de noves partides per un valor aproximat de 670.000 euros al pressupost targarí, cosa que demostra que el servei ha estat municipalitzat, davant les acusacions que encara a la CUP se’ns feia fa poc d’haver-nos desdit ara que som a govern.