La Festa Major i el propòsit de desconfinar la cultura

La segona setmana de març va quedar interrompuda bruscament tota activitat cultural a la ciutat. A banda de totes les qüestions sanitàries, això va suposar molta feina feta no recompensada, tant per la Regidoria com per entitats, artistes i empreses del sector; una autèntica llàstima. Tot plegat suposa dificultats, adaptacions i gestions noves. Des que va tenir lloc la no-diada de Sant Jordi el 23 d’abril, amb activitats a les xarxes socials i amb el programa especial de Ràdio Tàrrega, es va fer evident que la nostra Festa Major de maig seguiria o havia de seguir el mateix camí.

Així, algunes entitats van prendre la iniciativa, es van posar a pensar el què i el com i en contactar amb la Regidoria de Cultura vam veure tots plegats que ja estàvem pensant i treballant amb el mateix objectiu. Ràpidament vam obrir camí a través de les múltiples incerteses i ens vam posar a treballar i a col·laborar amb el teixit associatiu que prenia la iniciativa i a convidar totes les entitats a participar de la Festa Major. Estàvem a la seva disposició i ens posàvem a concretar també activitats: concerts per Instagram, vídeos de gastronomia local per YouTube en col·laboració amb establiments de restauració targarins, l’ampliació de la web de culturatarrega.cat (sobretot en l’apartat de cultura popular), la proposta de fer la conversa sobre els centenaris gegants de la Mercè a la ràdio (ja que havíem estat treballant en una bonica celebració del 150è aniversari d’aquests gegants, amb exposició a la Sala Marsà, amb una xerrada, amb la tradicional Trobada de Gegants de diumenge)... I com a Equip de Govern vam decidir tirar endavant la proposta de la BAT de fer un castell de focs descentralitzat i visible des dels balcons de bona part de Tàrrega. Almenys era un detall lúdic, festiu, de cloenda, per a tothom i de la mà d’una entitat.

Ha estat simbòlicament dolorós, sobretot, no veure el ball de l’Àliga en viu, però suposo que aquesta era la decisió que calia prendre per prudència i responsabilitat. Us agraïm la motivació mostrada tots aquests dies, que ha estat senzillament espectacular, trobem un èxit aquesta Festa Major diferent i valorem molt positivament l’esforç d’adaptació que les entitats heu fet. La convivència entre targarins i targarines en surt reforçada, i aquest és, justament, el paper que han de jugar en la nostra societat les festes majors i la cultura popular, en una clara línia ascendent des de fa anys a Tàrrega, sobretot a la Festa Major de maig, gràcies a la tasca desinteressada d’estima per la cultura i la ciutat.

Ara encarem l’estiu amatents a normatives i adaptacions. La cultura ha de tornar, amb les limitacions escaients, és clar, si bé encara sembla d’hora concretar res de Sant Joan o de les activitats d’estiu, de concerts diversos o de les festes majors de Claravalls, Altet, la Figuerosa, Riudovelles, Sta. Maria de Montmagastrell i el Talladell, entre totes les altres activitats culturals habituals. Les anul·lacions d’actes no han estat ni seran fàcils de decidir; les decisions són fruit de combinacions diverses de dates, equipaments, pressupost, organització.

La nostra biblioteca, la Biblioteca Pública de Tàrrega - Germanes Güell, segurament obrirà les portes el dia 1 de juny, dilluns, amb servei de préstec amb cita prèvia i amb els serveis d’informació bibliogràfica. Tot i ser ja en la fase I les indicacions del Servei de Biblioteques de la Generalitat ha considerat que cal planificar el servei dels equipaments i els equipaments mateixos, per la seguretat dels usuaris i del personal qui hi treballa.

El passat 2 d’abril teníem previst celebrar el Consell Municipal de Cultura, però ni tan sols vam ser a temps de convocar-lo. Tingueu en compte que properament proposarem celebrar-lo d'alguna manera virtual. Ho fem tot el millor possible. Per acabar, ànims, prudència i esperança! Visca Tàrrega i visca la cultura!

Carlos Vílchez Ribera

Regidor de Cultura, Participació i Pobles de l’Ajuntament de Tàrrega

Article publicat a la revista local Nova Tàrrega el 21 de maig de 2020.

Tots els nostres articles d'opinió els podreu trobar a la nostra web, al Calaix dels Documents