Desintoxicació informativa. Ordenances fiscals a Tàrrega (I)

S’ha de posar fi a la fórmula «socialitzar pèrdues i privatitzar beneficis» que enriqueix les empreses de l’IBEX i empobreix les petites i mitjanes empreses i els autònoms. Per això, des de l’assemblea local de la CUP de Tàrrega donem suport a les mesures de caire financer impulsades pels nostres regidors per amortir el durissim cop econòmic que aquesta pandèmia està suposant a nivell local.

El 2020, un any del tot insòlit i agre. Ningú no el podia preveure, i fruit d’això s’han desencadenat situacions molt complicades. Actualment, patim una situació de crisi econòmica molt greu per a alguns sectors, com el de la restauració, el cultural, l’esport i el lleure, l’artesania, els viatges i els locals nocturns, entre d’altres. S’ha de posar fi a la fórmula «socialitzar pèrdues i privatitzar beneficis», que enriqueix les empreses de l’IBEX (incloent-hi els bancs) i empobreix les petites i mitjanes empreses i els autònoms. Per això, des de l’assemblea local de la CUP de Tàrrega donem suport a les mesures de caire financer impulsades pels nostres regidors per amortir el durissim cop econòmic que aquesta pandèmia està suposant a nivell local.

En l’àmbit de la restauració, principalment, encara que també se’n beneficiaren floristeries i altres botigues, s’ha aplicat una suspensió de la taxa d’ocupació de la via pública (OVP) des del març fins al 31 de desembre i s’aplicarà també el 2021, atès que és una mesura de competència municipal; això suposa deixar d’ingressar a les arques municipals 21.000 euros enguany i 27.000 euros el 2021. Paral·lelament, es va dur a terme una campanya de promoció del comerç local, amb 15.000 euros, que sortiren del pressupost de la Festa Major de maig (la campanya ‘Aixequem Tàrrega’).

Pel que fa a l'impost de béns immobles (IBI), el qual suposa la primera font d’ingressos a les arques municipals, fins al 2016 l'anterior govern havia anat pujant el tipus d'aquest impost de forma lineal (a tothom per igual, sense discriminació) fins assolir el tipus màxim legalment permès. Amb això, tota la ciutadania pagava cada cop més, mentre que el seu habitatge anava perdent valor cadastral.

El gener de 2017, llavors a l’oposició, la CUP presentàvem una moció al Ple en què proposàvem aplicar la progressivitat fiscal amb una mesura concreta, nova i legal: l’IBI diferenciat; mesura que consisteix en fixar una quota impositiva superior, fins al 10% dels valors cadastrals més alts dels sòls industrial i comercial, amb la finalitat que pagui més qui més té i menys qui menys té, mesura que en aquell moment no fou acceptada.

Posteriorment, la rebaixa lineal d'aquest impost per part de l'anterior govern de CiU els dos últims anys de legislatura, ha acabat suposant la pèrdua d’uns 350.000 euros de recaptació a les arques municipals. Davant d'això, ara des del govern, hem aplicat la mesura que proposàvem, i el 2021 ja entrarà en vigor. D'aquesta manera la gran indústria i les grans superfícies comercials pagaran més, impositivament, que les pimes, el petit comerç i els particulars. Aquesta mesura suposarà un augment d’ingressos de 42.000 euros, que es podran destinar, en part, a la promoció de tot el sector comercial i de restauració de la ciutat. Promoció que entenem que ha de ser amb una campanya d’ajudes més directes i no només de promoció.

Malgrat rumors interessats, la contribució (l’IBI) no augmentarà el 2021, sinó que es mantindrà per la gran majoria de la ciutadania. Els pressupostos municipals són molt ajustats, així que ens sembla irresponsable defensar-ne i demanar-ne una baixada lineal. Només un 1 % dels targarins pagaran més impostos, que són els grans propietaris industrials i de grans locals. Sempre hem defensat la progressivitat fiscal, que des de la Generalitat i des de l’Estat hauria de ser aplicada, gravant més les grans fortunes i menys les castigades classes mitjanes i treballadores d’aquest país, clarament espoliat i explotat per tots costats. Sobretot per això, també, necessitem una República Catalana independent!

Assemblea Local CUP Tàrrega