Desintoxicació informativa. Ordenances fiscals a Tàrrega (II)

El cost del servei de la recollida d'escombraries ha augmentat considerablement els últims anys i el més greu és que des de 2016 aquest preu de cost no ha estat regularitzat. La taxa que actualment estem pagant a Tàrrega no cobreix els costos. En aquest sentit, el baix índex de reciclatge a Tàrrega fruit de la deixadesa i males actuacions polítiques d’anys, tant municipals com del Consell Comarcal també està directament relacionat amb l'augment d'aquesta taxa

Cada any els ajuntaments han d’actualitzar les ordenances fiscals  que són la primera part dels pressupostos municipals, la part dels ingressos. Les ordenances inclouen diferents tipus de tributs: impostos, taxes, preus públics i contribucions especials. (***)

Ha estat polèmica l’actualització de la taxa d’escombraries, a la qual s’aplicarà una pujada, forta i necessària, del 30 %. Tot i que el 2021 serà un any de crisi, des de l’Ajuntament es va tirar endavant perquè l’augment es deu exclusivament al fet que les taxes estan pensades per a cobrir el preu de cost d’un servei que s’ofereix, i els darrers anys el preu de cost de la recollida i gestió de deixalles s’ha encarit considerablement. L’increment ve, d'una banda, obligat pels cànons que aplica la Generalitat de Catalunya mitjançant l’Agència Catalana de Residus; de l'altra, per l'increment del cost que repercuteixen els ens on està delegat el servei (Urgell Net i Consorci de Gestió de Residus Urbans de l'Urgell), públics ambdós i amb participació del propi Ajuntament. Cal dir que l’increment encara mantindrà la taxa d’escombraries a Tàrrega per sota de municipis similars i que pobles més petits, com Agramunt o Tornabous, ja tenien taxes superiors a la de Tàrrega. La situació s’arrossegava de fa temps i l’actualització de preus no podia esperar. El rebut, que és anual i que per primera vegada es fraccionarà d'ofici en dues quotes, augmentarà en menys de 25 euros per als habitatges particulars a Tàrrega: passarà de 74,77 a 97,20 euros, i per als habitatges del pobles del municipi de 50,38 a 65,49 euros.

Una de les demandes de comerciants i restauradors locals ha estat la devolució de la part proporcional d’aquesta taxa en l’aplicació comercial, corresponent a les setmanes que els negocis han estat tancats obligatòriament. Però cal tenir en compte que les taxes no són impostos. La seva finalitat no és recaptatòria, sinó que és cobrir el preu del servei, en aquest cas el de la gestió de residus. Per això és fals dir que a Tàrrega s’incrementen els impostos el 2021. A més, aquest servei és de recepció obligatòria, la qual cosa vol dir que l’Ajuntament no el pot deixar de prestar i, per tant, la taxa no es pot deixar de pagar. La devolució en qüestió no es pot fer perquè no està contemplada legalment; si fos així, estaríem d’acord en tirar-la endavant, perquè és una demanda justa.

El cost del servei ha augmentat considerablement els últims anys i el més greu és que des de 2016 no se n’ha regularitzat el preu. Tàrrega paga per la gestió de la recollida d’escombraries a l’entitat pública empresarial local Urgell Net i al Consorci de Gestió de Residus Urbans de l’Urgell uns 980.000 euros anuals aproximadament. Urgell Net està posant al dia les seves tarifes, atès que des de l'any 2011, quan governava el Consell Comarcal de l'Urgell Rosa M. Móra (de l'extinta CiU), es va decidir congelar costos i ni tan sols s'aplicaven els augments de l'Índex de Preus al Consum (IPC), fet que ha portat a la societat a encadenar uns quants anys de pèrdues acumulades. Per la seva part, el Consorci de Gestió de Residus Urbans de l’Urgell aplica els augments de tarifa aprovats l'any 2018, també sota el mandat de CiU, per poder obtenir els fons necessaris per afrontar la clausura de l'abocador comarcal un cop acabi la seva vida útil (estimada en 4 o 5 anys com a màxim), costos que s'hauran d'assumir fins a 30 anys després de tancar-lo. Al mateix temps, el cànon que aplica l’Agència Catalana de Residus per cada tona de brossa de rebuig (contenidor gris) i que acaba a l'abocador comarcal, està augmentant i augmentarà més, molt més els propers anys. Per això, el baix índex de reciclatge a Tàrrega (fruit de la deixadesa i males actuacions polítiques d’anys, tant municipals com del Consell Comarcal) suposa un augment de la taxa de la brossa. Enguany no arribem al 50 % de reciclatge, molt lluny del objectius que Europa té fixats per als propers temps.

Finalment, per tot això, cal conscienciar-se i actuar: reduir, reutilitzar i reciclar. Això i una mesura com la recollida porta a porta són el camí a seguir.

CUP Tàrrega

(***)

  • L'IMPOST és un tribut exigit per l'administració pública als ciutadans i a les empreses com a contribució a la despesa pública. No requereix cap contraprestació individualitzada específica per part de l'administració. L'impost sorgeix exclusivament com a conseqüència de la capacitat econòmica del contribuent. (Ex.: Impost de vehicles de tracció mecànica (IVTM), Impost de construcció, instal·lacións i obres (ICIO), Impost sobre béns immobles (IBI)...)
  • La TAXA és un tribut orientat a cobrir, com a màxim, el preu de cost d’un servei que és de recepció obligatòria per part de la ciutadania. L'administració presta el servei de forma exclusiva (sense competència). L'administració està obligada a prestar-lo i el ciutadà a rebre'l, i per tant ni l'administració el pot deixar de prestar/cobrar, ni el ciutadà pot renunciar a rebre'l/pagar. (Ex.: Recollida d'escombraries, abastament i tractament d'aigua, Manteniment i servei del cementiri municipal...)
  • El PREU PÚBLIC és un tribut que cobreix com a mínim el preu de cost d'un servei que presta una administració pública, quan aquest servei és de sol·licitud o recepció voluntària. La prestació del servei no està imposada per cap disposició legal ni són béns o serveis imprescindibles per a la vida privada o social de la persona sol·licitant. Aquest tipus de tribut també s'aplica quan el servei ofert és susceptible d'ésser prestat pel sector privat. Els Preus Públics estan subjectes al pagament de l'IVA per no fer competència deslleial al sector privat. (Ex.: gimnasos, piscines...)
  • Les CONTRIBUCIONS ESPECIALS són tributs de caràcter finalista i el producte de la seva recaptació només es podrà destinar a cobrir les despeses de l’obra o de l’establiment o ampliació d'un servei per raó dels quals hagin estat establertes i exigides. El fet imposable de les contribucions especials el constituirà l’obtenció pel subjecte passiu d’un benefici o d’un augment de valor dels seus béns com a conseqüència de la realització d’obres públiques o de l’establiment o ampliació de serveis públics de caràcter municipal per part d’aquest municipi. (Ex.: Obertura de carrers i places, substitució de calçades, voreres...)