Recuperem un món rural viu. Taula rodona a Claravalls

El passat divendres dia 27 de febrer de 2015, al local social del poble de Claravalls, la CUP de Tàrrega va organitzar la segona taula rodona sota el títolRecuperem un món rural viu!.

L'objectiu d'aquesta segona trobada era informar i fer extensius a tota la ciutadania del municipi els problemes i les preocupacions que afecten principalment als pobles del municipi de Tàrrega. L'acte va ser conduit per el Xavier Mayora, alcalde pedani de la Figuerosa. A grans trets va introduir la filosofia participativa i d'arrel popular de les CUP i va emmarcar la xerrada dins del cicle de construcció del programa electoral participatiu de cara a les properes eleccions municipals.

El primer convidat a intervenir va ser el Bep Cabré, pagès i sindicalista d'Unió de Pagesos. Entre altres temes va parlar de la PAC (Política Agrària Comunitària) remarcant que les polítiques de subvenció que comporta aquest programa agrari europeu són discriminatòries i injustes. Són un producte més de la globalització econòmica i la mercantilització transnacional de la producció agrícola. També va fer referència a les grans superfícies comercialitzadores que exerceixen un fort domini sobre el mercat de l'alimentació, ofegant als petits productors i estafant al consumidor, oferint productes de dubtosa qualitat. Segons Cabré la solució passa per potenciar la producció, els mercats i el consum locals i aquests s'han de poder autogestionar des de l'àmbit administratiu territorial més immediat, a més de fomentar l'associacionisme entre els pagesos per poder fer-hi front. Pel que fa al Canal Segarra Garrigues va apuntar que aquesta infraestructura faraònica és inviable pels sobrecostos que està suposant, per l'augment del preu de l'aigua i del sistema de connexions i per què no cohesiona el territori.

En segon lloc va intervenir el Ramon Miralles, alcalde pedani de Sta. de Montmagastrell i portaveu de les famílies de Tàrrega excloses de la gratuïtat escolar. L'eix central de la seva intervenció va girar al voltant de la necessitat de mantenir i ampliar els serveis bàsics que els municipis estan obligats a prestar als ciutadans. Va posar de relleu el fet que cal lluitar per mantenir i aconseguir que aquests serveis no desapareguin per què tornar-los a recuperar és molt difícil. En aquest sentit va fer referència als consultoris mèdics dels pobles, al transport interurbà municipal i als menjadors escolars. Aquest darrer és un dels temes amb el que fa anys que es treballa des de les juntes de veïns dels pobles del municipi. Després d'una llarga lluita, van aconseguir introduir una proposta a debat al parlament de Catalunya per aconseguir la total gratuïtat del transport escolar i del menjador per als nens dels pobles del municipi amb les mateixes condicions que els nens de Tàrrega. Tot i que la proposta fou desestimada, es continua lluitant pel aconseguir el mateix reconeixement de drets.

Finalment va intervenir el Miquel Rodríguez, membre de la Plataforma Salvem els Plans de Conill. El Miquel va informar dels intents per part de la Generalitat de Catalunya d'implantar al terme d'Ossó de Sió una planta d'emmagatzematge d'excrements i restes animals, en nom de la utilitat pública, però d'una manera gens transparent ni participativa. Degut a això i a una evident manca d'informació per part de l'administració, es va constituir la plataforma, formada per veïns de diferents pobles, els quals van presentar tot un seguit d'al·legacions i demandes d'informació que no van ser tingudes en compte, per esbrinar que es pretenia fer realment en aquells terrenys. Tot i que la planta no era compatible amb la normativa ZEPA, i aprofitant diverses escletxes legals, va obtenir una declaració ambiental favorable. L'obra ha estat aturada temporalment i actualment, la finca on s'havia d'ubicar la planta està sembrada.

Totes aquestes experiències presenten diversos punts en comú que estan relacionats de forma general amb el model democràtic desitjable i exigible per al nostre ajuntament. Hem pogut constatar com n'és d'important l'exercici real i efectiu de la màxima transparència per part de l'ajuntament i que la informació ha d'arribar de forma entenedora i immediata, sense filtres. Tot això ha d'estar acompanyat de mecanismes de participació ciutadana efectius, que permetin als ciutadans i als col·lectius tenir eines d'expressió, de comunicació i de participació amb l'ajuntament.

Finalment es va recordar que aquest programa de taules rodones informatives va ser iniciat el passat mes de febrer i continuarà els propers mesos amb una altre acte previst pel dia 28 de març a les 19 h a la Biblioteca Comarcal on es parlarà d'habitatge i urbanisme. Més endavant, els dies 11 i 12 d'abril, un cop finalitzat aquest cicle, la CUP previst realitzar una jornada d'assemblees obertes temàtiques en les que es posaran en comú les propostes sorgides durant aquest procés participatiu. També es va anunciar que el dia 14 de març a les 12 hores, a la Plaça dels Comediants de Tàrrega, es farà la presentació pública dels membres de la llista electoral que es presentaran a les properes eleccions municipals.

Candidatura dUnitat Popular de Tàrrega (CUP)