La CUP comença a treballar el programa electoral: municipalitzacions i serveis públics

El dissabte, dia 7 de febrer, ens vam trobar a la Biblioteca Comarcal de Tàrrega per tractar el tema de les municipalitzacions dels serveis públics i la possibilitat de la seva gestió integral per part dels ajuntaments. Per això vam comptar amb la presència de tres ponents que van aportar informació tant a nivell teòric com pràctic. En primer lloc va intervenir el Jordi Colomer i Missé, ambientòleg i gestor de serveis municipals, que va explicar que la gestió indirecta o externalitzada dels serveis n’encareix el preu i no garanteix, ni de bon tros, la bona gestió ni la transparència. Va recordar que la legislació recomana a les entitats públiques que també tinguin en compte la possibilitat de gestionar de manera directa els serveis públics com l’aigua, el transport urbà i els residus. Tot i això, molts ajuntaments han decidit cedir la seva gestió a empreses privades, per comoditat i com una pretesa mesura d’estalvi. Això ha suposat opacitat en les inversions, desídia per part de l’ajuntament fruit de la manca de control de la gestió, pèrdua de poder decisori en el moment de fixar les taxes del serveis, duplicitat en organismes de seguiment, comissions de control i gestores; en definitiva, i el que és més greu, l’allunyament i el divorci entre institució i ciutadania.

En segon lloc va intervenir l’Agustí Liñán, membre de l’Assemblea en Defensa dels Serveis Públics de la ciutat de Lleida, que ens va recordar que tots els ciutadans tenim el dret i el deure d’estar ben informats, i que els nostres respectius ajuntaments han de fer pública i accessible tota la informació relacionada amb els serveis públics. Va donar a conèixer els esforços que està duent a terme aquest col·lectiu, exigint transparència a l’Ajuntament de la seva ciutat mitjançant la publicació de tots els contractes i concessions dels serveis que tenen externalitzats. Per poder ser escoltats i informats van aplegar el suport de disset associacions i més de 1.000 firmes, per aconseguir la celebració d’una audiència publica amb l’objectiu que les seves reclamacions d’informació fossin escoltades.

Finalment va intervenir el Joel Jové, regidor de la CUP a l’oposició a l’Ajuntament d’Alfés, que va presentar el cas pràctic del servei de l’aigua al seu poble, un servei que ha estat remunicipalitzat després de ser gestionat per l’empresa Sorea. Aquesta empresa havia pujat les taxes del preu de l’aigua reiteradament, però amb els regidors de la CUP a l’oposició, la informació relacionada amb l’estat del servei va començar a fluir i arribar a la resta de veïns. L’empresa, en veure que no en podia treure el benefici esperat, va començar a mostrar negligències en el manteniment del servei, fins que finalment l’Ajuntament va decidir tornar a gestionar el servei.

Candidatura d’Unitat Popular de Tàrrega