El nostre Ajuntament no defensa la sanitat pública

Han passat ja gairebé tres mesos d’ençà que el Ple de l’Ajuntament de Tàrrega del 28 d’abril va rebutjar pronunciar-se a favor d’aturar el nou ens sanitari de Ponent i Pirineus. El dilluns 14 de juliol va tenir lloc una reunió informativa a porta tancada a l’ajuntament de Tàrrega. Es reuniren, d’una banda, tots els regidors del consistori i, de l’altra, els responsables polítics de la sanitat a Ponent i Pirineus: Josep Pifarré, director territorial de la Generalitat a Lleida; Jaume Capdevila, gerent territorial de l’Arnau de Vilanova, el Santa Maria i l’atenció primària, i Anna Aran, directora assistencial de l’Arnau i el Santa Maria. Els doctors Pifarré i Capdevila són els màxims responsables per dur endavant aquest consorci.

L’equip de govern de Tàrrega (CiU i Sumem per Tàrrega (Rcat/SI)) argumentà en aquell Ple d’abril (i en els dos plens següents) que s’havia d’informar millor. I ho ha fet: què són gairebé tres mesos? El nostre Ajuntament confia en el Govern de la Generalitat, però és que el Govern de Mas i la conselleria de Boi Ruiz han demostrat a bastament la voluntat de privatitzar la sanitat catalana i que aposten per un model sanitari, el dels consorcis, que, a més, ha facilitat xarxes de corrupció (el cas Innova de Reus o el dels hospitals de Blanes i Calella, per exemple). L’Ajuntament de Tàrrega, malgrat tot això, ja va votar aquell dia en contra d’aturar aquest consorci i, per tant, decidiren ser còmplices de la imposició d’aquest nou ens sanitari. Cal dir que sols votà a favor d’aturar l’ens el grup del PSC-AIPN. A Lleida, però, Àngel Ros n’és un clar defensor.

La sanitat pública no ha de donar diners a la sanitat privada i la sanitat pública ha de ser de propietat i provisió públiques. També van votar en contra d’aturar el consorci el regidor del PP i l’ex-regidor de PxC. Esquerra Republicana es va abstenir en aquest punt; molt clarificador: via lliure per al consorci, doncs. A més de no voler aturar la imposició d’aquest ens ―la moció es dividí en dos punt a l’hora de votar―, els regidors de Convergència i Unió, conjuntament amb PP i ex-PxC, van votar en contra del procés de diàleg que el Parlament havia establert per tal de dialogar amb els treballadors sanitaris. Aquell procés, però, a dia d’avui, s’ha demostrat una farsa. El procés de diàleg es basa en fer comissions a mida o a reunir-se amb persones no representatives. La reunió a l’Ajuntament a porta tancada pot ser legítima, però en Pifarré i en Capdevila la utilitzaran per a dir que així informen els ciutadans de Tàrrega; però els usuaris de la sanitat som tots, i no un grapat de regidors. Des de la CUP, però, volem deixar clar que tampoc no acceptem cap procés per a justificar el desmantellament de la sanitat pública.

La Marea Blanca és l’espai d’organització de professionals i usuaris per defensar una sanitat 100 % pública. Des d’aquesta plataforma ciutadana, estesa ja per tot Ponent i Pirineus, s’han dut a terme moltes xerrades i accions. Només a Tàrrega va recollir més de 5.000 signatures (només per Sant Jordi 1.200). Animem, doncs, tothom a organitzar-se i a secundar les mobilitzacions de la Marea Blanca i, en general, de totes les plataformes ciutadanes en defensa dels drets socials i els serveis públics.

Per tot això, des de la CUP de Tàrrega diem que ja n’hi ha prou. Que no ens vulguin fer passar bou per bèstia grossa: el nostre Ajuntament no defensa la sanitat pública, que és la sanitat de provisió i propietat pública. Convergència i Unió se’ns ven el país i la sanitat no pot ser el negoci del segle.